Cara nak buat satay yang sedap sehingga menjilat jari

satay

Satay jadi makanan pilihan apabila kita keluar berjalan-jalan bersama keluarga atau kawan-kawan. Yerla kos untuk beli satay nih memang la mahal. Lagi-lagi tempat yang branded lagilah mahal. So apa kata korang buat sendiri satay, lagi puas hati. Boleh makan sampai lebam. Yang penting tahu cara nak buat satay nih. Koran tahu ke nak buatnya?

Dengan ini aku nak kongsikan resepi satay ayam sedap, satay ayam adalah adalah masakan kegemaran keluarga aku. Makanan ini sangat popular di malaysia, indonesia, singapura dan Brunei. Mana-mana lah , tapi memang satay nih memang sedap bro. Huhu

Apa itu Satay??

Satay adalah kepingan daging yang diperap dengan rempah kemudian dicucuk pada batang lidi dan kemudian dibakar diatas bara api. satay ayam paling sedap bila dihidangkan bersama ketupat, timun, dan kuah kacang.

Resepi Satay Ayam Mudah

Resepi Satay Ayam Sedap. 

Satay yang popular di malaysia ialah satay kajang yang dihidangkan dengan sambal asing . jadi kalau nak pedas kita letaklah sambal itu. yang membuat resepi ini sangat sedap ialah bumbu kuah kacang yang sangat power.

resepi satay ayam mudah yang saya kongsikan ini didapat dari rakan saya dari johor. jom kita tengok resepi dibawah

Bahan-Bahan

  • 1 kg daging ayam
  • kayu lidi secukup dan direndam semalaman ini agar lidi tidak haungus semasa proses membakar
  • 3 sudu besar madu atau gula merah
Bahan Kisar
  • 3 cm lengkuas
  • 4 cm halia
  • 5 ulas bawang putih
  • 8 ulas bawang merah
  • 3 cm kunyit hidup
  • 3 batang serai – hiris ambil bahagian putih sahaja
Bahan Sangai
  • 3 sudu besar biji ketumbar – disangai dan ditumbuk halus
  • 2 sudu besar biji jintan putih – disangai dan timbuk halus
  • 2 sudu besar biji jintan manis – disangai dan tumbuk halus
  • garam dan gula secukupnya
  • 2 sudu besar minyak masak
Bahan Minyak Untuk disapukan semasa bakar
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar air
  • 1 batang serai – dititik
  • 1 biji buah keras – ditumbuk
satukan semua bahan kecuali serai dan kisar halus serai yang telah ditik perdunya digunakan sebagai berus untuk merejis minyak atas daging.
Cara Buat Satay Ayam
1. potong daging berbentuk kiub kemudian cuci dan toskan airnya. sementara itu kita sangai bahan-bahan tadi dan kisarkan juga semua bahan kisar.
2. siapkan bekas kemudian masukan daging ayam yang sudah dipotong tadi bersama madu dan gaul rata. masukan bahan kisar dan bahan sangai ke ayam tadi dan perasakan dengan gula dan garam. kemudian gaul lagi.
3. perap ayam selama lebih kurang 3 jam di dalam freezer. tetapi, bila semalan itu lebih baik sebab bahan perapan lebih meresap ke dalam daging.

[Read more…]

Cara nak buat kek coklat lava

Kek Viral Coklat Lava

Bahan Pertama:

📌Satu (1) cawan serbuk koko
📌Satu (1) cawan gula pasir
📌Satu (1) cawan susu cair
📌Satu (1) cawan minyak masak atau marjerin dicairkan
📌Setengah (1/2) cawan susu pekat manis

Bahan Kedua:

📌Satu (1) dan suku (1/4) cawan tepung gandum
📌Satu (1) sudu serbuk penaik
📌Satu (1) sudu soda bikarbonat
📌Empat (4) biji telur
📌Satu (1) sudu esen perisa vanila

Cara-Cara Menyediakan Kek Coklat:

Campuran pertama:

❤️Campuradukkan semua bahan-bahan pertama iaitu gula, susu cair, susu pekat manis, marjerin ke dalam kuali. Masak semua bahan itu sehingga larut cair mengguna api kecil dan dalam keadaan perlahan supaya ia larut dengan sekatanya.

Campuran kedua:

❤️Campuradukkan dan ayak bahan kedua iaitu tepung gandum, serbuk koko , serbuk penaik dan soda bikarbonat dengan sekata.
Kek Coklat Moist 2

Kemudian, ambil 4 telur yang disediakan tadi untuk dipukul. Pukul telur itu sehingga kembang. Lebih kurang 5 minit macam itu la pukul telur.

Campuran Ketiga:

❤️Masukkan campuran pertama tadi dengan telur yang telah dipukul kembang. Pastikan anda campurkannya dengan sekata.
Kemudian, masukkan campuran kedua tadi dengan campuran ketiga. Campurkan campuran kedua sedikit demi sedikit dan kacau sehingga sebati dan sekata. Pastikan anda campurkannya dengan sekata dan tidak berketul-ketul.

Kemudian masukkan sedikit demi sedikit campuran tepung gandum, serbuk koko,baking powder dan soda bikarbonat. Adun dan kacau sehingga sebati dan tidak berketul-ketul.

Sediakan pengukus dan sapu marjerin pada loyang. Masukkan adunan atau campuran kek coklat moist anda ke dalam loyang.
Pastikan air sudah mendidih baru masukkan loyang yang mengandungi adunan kek coklat moist anda tadi.

Tutup loyang anda dengan aluminium foil, ini adalah untuk memastikan wap air tidak kena kek anda semasa mengukus.
Kemudian, kukus kek coklat moist selama 1 jam

Sementara menunggu kek anda dimasak, anda boleh lah mengambil masa ini untuk menyediakan topping untuk kek anda atau dikenali sebagai ganache. Terdapat banyak cara dan kaedah untuk menyediakan ganache ini.

Cara-Cara Menyediakan Ganache

Cara Pertama:

Bahan:

📌Setengah (1/2) cawan susu pekat manis
📌Dua (2) sudu besar serbuk koko
📌Dua (2) sudu besar mentega

Cara:

Masukkan susu dan serbuk koko dalam periuk(api kecil) dan kacau hingga pekat
Kemudian masukkan mentega dan tutup api
Tunggu sehingga sejuk dan siram ke kek coklat moist anda.

Cara Kedua:

Bahan:

📌Setengah (1/2) bar coklat yang sudah di cair dan masak
📌Dua (2) sudu besar susu pekat manis
📌Satu (1) sudu mentega atau majerin
📌Satu pertiga (1/3) cawan susu segar

Cara:

Masakkan atas api guna kaedah Double boiler
Jika hendakkan coklat itu pekat, jangan letak susu segar.

Tunggu sehingga sejuk dan siram ke kek coklat moist anda.

Kek Coklat Lava anda sudah siap untuk dihidang. Kek anda sedia untuk dinikmati seisi keluarga.

Kek coklat lavaKek coklat lava

Resepi buat aiskrim Oreo cara mudah

oreo , oreo ice cream, gambar oreo aiskrim

Hari itu kita dah kongsikan mengenai resepi cara nak buat aiskrim choki-choki, mudah jer kan? So hari ini kita sambung pula untuk tutorial cara nak buat aiskrim yang mudah juga nih. Aiskrim Oreo nama dia.

Apa yang penting ialah bahan asas dan utama kenalah ada, kalau takda, memang tak payah buatlah. Beli je habis cerita.

Bahan bahan Ais krim Oreo

[Read more…]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...